loading...
جنگ نــــــــــرم


اباصالح

امین شمسی بازدید : 11302 جمعه 07 مهر 1391 نظرات (0)

معايب فناوري جديدي که با استفاده از اطلاعات تلفن همراه کار مي‌کند، نگراني‌هاي زيادي در ارتباط با زندگي خصوصي به وجود مي‌آورد.

پيرو خبري که پيشتر درباره پيش بيني مکان بعدي افراد طي 24 ساعت عنوان شده بود، وبگاه خبري "اند د لاي" گزارشي به قلم "مديسون روپرت" در اين باره منتشر کرده است.

پژوهشگران اخيرا پي برده‌اند که مي‌توان با استفاده از اطلاعات تلفن همراه، حرکات و مکان بعدي کاربر را پيش‌بيني کرد، اين اطلاع در عين اينکه مي‌تواند کمک شاياني به پليس کند، نقض آشکار حريم خصوصي افراد است.

فناوري‌هاي جديد به شهروندان کمک مي‌کند که جاسوسي يکديگر را بکنند
تلفن‌هاي همراه در حال تبديل شدن به يکي از قدرتمندترين ابزار نظارت و مراقبت هستند و شاهد اين مدعا نيز، موفقيت‌هايي است که در زمينه فناوري رديابي فوق دقيق مکان به دست آمده است؛ فناوري‌اي که به شهروندان امکان مي‌دهد بتوانند از طريق تکنيک‌هاي "کنترل نرم" و حتي ريزتراشه‌هايي که مي‌توانند آن طرف ديوار را ببينند، جاسوسي يکديگر را بکنند. حال، با توجه به اين فناوري‌ها و همچنين تقاضاهاي فراوان براي اطلاعات مشتري که کمپاني‌هاي تلفن همراه آمريکا پاسخگوي آن هستند و فناوري‌هاي دروني مثل "کرير آي‌کيو"، با وضعيت مشکل‌سازي روبرو مي‌شويم.

فناوري‌اي که زندگي خصوصي را کاملاً از بين مي‌برد
وقتي به پژوهش جديد تيمي در دانشگاه بيرمنگام پي مي‌بريم، مي‌فهميم که اوضاع از اين بدتر هم مي‌شود. طبق گزارش روزنامه "بريتيش ديلي ميل"، در اين پژوهش نشان مي‌دهند که مي‌توان حرکات بعدي کاربري را با اندک خطايي به اندازه 180 سانتي‌متر پيش‌بيني کرد. برخي مي‌گويند که از اين توانايي براي بازاريابي کاملاً شخصي استفاده خواهد شد –مانند حق انحصاري عجيبي که مدتي پيش به گوگل پاداش دادند- اما ديگران به حق معتقدند که اين اختراع، هجومي عظيم به زندگي خصوصي اشخاص است.

پژوهشگران از داده‌هاي تلفن همراه، الگوريتمي براي پيش‌بيني مي‌سازند
پژوهشگران توانستند با استفاده از داده‌هاي مکاني که پيشتر به وسيله تلفن همراه جمع‌آوري شده بود، الگوريتمي بسازند که حرکات بعدي کاربر را با دقتي اعجاب‌انگيز پيش‌بيني مي‌کند. پژوهشگران روي داده‌هايي که از فرد و شبکه اجتماعي‌اش به دست آمده بود کار کردند، در نتيجه توانستند حرکات بعدي را بر اساس ميزان زماني که در هر مکان در گذشته صرف شده و همچنين تعداد دفعات برخورد افراد مورد پژوهش، پيش‌بيني کنند.

پيش‌بيني بر اساس احتمالات صورت مي‌گيرد
روزنامه ديلي ميل اين‌طور گزارش مي‌کند که مثلاً اگر دو فردي که ارتباطي نزديک دارند به رستوراني خاص بروند، احتمالش بسيار زياد است که دفعه بعدي که هر دو دارند به منطقه‌اي مي‌روند که رستوران در آن قرار دارد، اين رستوران همان‌جايي باشد که به آن خواهند رفت.

اطلاعاتي که از تلفن همراه به دست مي‌آيد هم جالب است هم خطرناک
پژوهشگر سرپرست پروژه، دکتر "ميرکو موسولسي" مي‌گويد: «اطلاعاتي که از کاربرد تلفن همراه به دست مي‌آيد، منبع بسيار جالبي از داده‌هايي درباره رفتار افراد است.» بله، واقعاً هم جالب است اما در صورتي که به اين مسئله فکر نکنيد که کسي مي‌تواند دقيقاً پيش‌بيني کند فردا شب کجا مي‌رويد. دکتر موسولسي مي‌افزايد: «ما نشان داده‌ايم که اگر حرکت پيشين و اطلاعات مربوط به تحرک گروه اجتماعي فرد را لحاظ کنيم، مي‌توانيم دقت پيش‌بيني مکان‌هاي آينده‌اي که فرد به آنها مي‌رود را بيشتر کنيم.»

الگوريتم در شهرهايي دقيق‌تر است که حرکات افراد هماهنگ‌تر است
پژوهشگران 200 نفر را که در لوزان در سوييس يا اطراف آن زندگي مي‌کردند، مورد مطالعه قرار دادند و دريافتند که شايد اين الگوريتم نماينده عموم جمعيت به عنوان يک کل نباشد اما در عوض، در شهرهايي که حرکات افراد اغلب هماهنگ‌تر است دقيق‌تر عمل مي‌کند.

اختراع جديد از همين حالا بسياري را نگران ساخته است
روشن است که منافع اين فناوري براي اهداف مربوط به بازاريابي و همان‌طور که ديلي ميل به درستي اشاره مي‌کند، اجراي قانون، بسيار زياد است، اما تأثير آن بر زندگي خصوصي تا همين‌جا نيم‌بند ما، بيشتر خواهد بود و گروه حاميان زندگي خصوصي و آزادي‌هاي مدني "ديده‌بان دولت" از همين حالا اعتراض خود را نسبت به آن اعلام داشته است. "اما کار"، نايب رئيس گروه حاميان زندگي خصوصي و آزادي‌هاي مدني ديده‌بان دولت، به روزنامه "ساندي تايمز" گفت: «اين اختراع، نگراني‌هاي زيادي در ارتباط با زندگي خصوصي به وجود مي‌آورد.»

راه سوءاستفاده از اين فناوري براي همه باز است
از آن نگران کننده‌تر اينکه، برخي قصد دارند اين الگوريتم را به عنوان يک رابط برنامه‌نويسي نرم‌افزار (API) روانه بازار کند و اين کار راه سوءاستفاده از اين فناوري را در اختيار هر کسي مي‌گذارد.

ديلي ميل مي‌کوشد بر جنبه‌هاي مثبت فناوري تأکيد کند
ديلي ميل مي‌کوشد تأکيد کند که مي‌توان از اين فناوري براي افرادي که تبليغات شخصي دارند و براي اين کار از اطلاعاتي درباره اينکه شخص کجا بوده يا به کجا خواهد رفت، استفاده کرد يا اينکه مي‌تواند مورد استفاده نرم‌افزارهاي کاربردي سوم شخص قرار بگيرد که تخفيف‌ها و ديگر پيشنهادات خوب را به اطلاعمان مي‌رسانند، تا بتوانيم با پيش‌بيني اينکه شخص در کدام زمان و مکان خاص هست او را از قيمتها و قراردادهاي خوب بهره‌مند سازيم، اما خود پژوهشگران هدف اصلي اين فناوري را فاش کرده‌اند.

پژوهشگران اميدوارند اين الگوريتم مورد استفاده پليس قرار گيرد
مقاله روزنامه ديلي ميل با اين جمله گويا به پايان مي‌رسد که پژوهشگران اميدوارند پليس بتواند از اين الگوريتم براي پيش‌بيني مکان‌ آينده جرم و جنايات سود برد که اين تغيير ديگري در جهت فناوري پيش از جرم (pre-crime technology) است که اخيراً اوج گرفته است.

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    کیفیت سایت ما را چگونه ارزیابی می کنید ؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 188
  • کل نظرات : 67
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 98
  • آی پی امروز : 64
  • آی پی دیروز : 87
  • بازدید امروز : 79
  • باردید دیروز : 190
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 5
  • بازدید هفته : 269
  • بازدید ماه : 4,956
  • بازدید سال : 31,218
  • بازدید کلی : 1,064,813
  • کدهای اختصاصی

    كد نوحه

    كد مداحی

    لوگوی سایت

    لوگوی دوستان